Novas de interese

Grupo de Investigación SEPA

Vén de publicarse o libro Pensar e investigar la educación: desafíos sociales y líneas emergentes, coordenado por Eduardo Vila Merino, Teresa Rascón Gómez y Manuel Hijano del Río.

Este libro analiza as liñas emerxentes na investigación educativa en Teoría e Historia da Educación. Froito dunha profunda reflexión deste equipo docente, con diversas publicacións conxuntas recentes, chegouse á conclusión de que era o momento de achegar perspectivas renovadas a esta cuestión, unha vez transcorrido o primeiro cuarto do século XXI. Deste xeito, 27 profesores desta e doutras áreas relacionadas detallan en nove capítulos os camiños seguidos polos traballos máis recentes nos seus perfís investigadores.

Os días 8 e 9 de maio de 2025 terá lugar o I Congreso Internacional, Profesional e Interuniversitario de Educación Social na cidade de Santiago de Compostela (Facultade de Ciencias da Educación, Campus Vida). Pretende ser un espazo de divulgación e reflexión científica e profesional da educación social, unha oportunidade para compartir investigacións, experiencias, coñecementos e prácticas innovadoras que contribúan a facer avanzar a profesión.

Tendo por foco o acompañamento socioeducativo e o benestar, os eixos temáticos do encontro son: benestar, comunidade e calidade de vida; diversidade e interseccionalidade; educacións críticas e transformadoras; corpos, artes e medios audiovisuais; así como outros ámbitos emerxentes.

Animamos a todas aquelas persoas interesadas en participar a presentar os seus traballos en calquera das dúas modalidades dispoñibles: simposio ou comunicación.

Co título Realidades e horizontes da educación en Galicia, libro que coordinan os profesores da Facultade de Ciencias da Educación da USC José Antonio Caride e Jesús Rodríguez, pretende ofrecer desde a pluralidade académica "unha mirada panorámica, crítica e comprometida sobre cuestións fundamentais do desenvolvemento educativo en Galicia, aquí abordadas con algunha profundidade e de xeito especializado", aseguran os editores.

O campo da educación ambiental percorreu, nas últimas décadas, distintos camiños, visualizou múltiples escenarios e consolidou un conxunto de accións e proxectos educativos que evidencian a complexidade presente no seu interior. No entanto, como todo espazo de saber e práctica social, foi influenciado por unha diversidade de factores, que nalgúns casos o pontecializaron e, noutros, impuxéronlle un prolongado estado de letarxia. Hoxe en día, diante do recoñecemento case unánime a nivel mundial, rexional e nacional de que os problemas ambientais seguen o seu curso e, nalgúns casos, moitos deles se agravaron, tórnase imprescindíbel volver cuestionar os fundamentos, lecturas e visións sobre os cales a educación ambiental foi pensada e practicada nos diversos ámbitos e niveis en que se fai presente. Este traballo pretende ser máis un punto de resistencia nesa persistente busca por novas abordaxes, explicacións e respostas para os problemas ambientais que afrontamos, co obxectivo de construír outras posibilidades de futuro no contexto socioambiental. Ao longo do libro delineanse, por medio das palabras de educadores ambientais do México, Canadá e España, un conxunto de análises, reflexións, ollares, perspectivas, dúbidas, nostalxias e alegrías sobre o que foi o proceso de construción do campo da Educación Ambiental. Destácanse algúns dos seus aspectos máis relevantes, pero sen ocultar as súas marcadas inconsistencias, que teñen dificultado a súa consolidación como un campo de saber dirixido á constitución de procesos educativos críticos, participativos, democráticos e reflexivos.

O libro contén entrevistas cos nosos compañeiros José Antonio Caride Gómez (Mudança de perspectiva sobre o mundo e suas múltiplas realidades) e Pablo Ángel Meira Cartea (O campo de Educação Ambiental é “freaky”)

A obra pódese descargar nesta ligazón.

En apenas dúas mil palabras, a Declaración Universal dos Dereitos Humanos, aprobada en decembro de 1948 polas Nacións Unidas, mantén inalterada a redacción dos seus trinta artigos. Como un ideal común polo que os pobos deben esforzarse para salvagardar os seus principios e valores, invoca a liberdade, a xustiza e a paz no mundo, recoñece a dignidade intrínseca de todos os membros da familia humana, sen distincións de raza, cor, sexo, idioma, relixión, opinión, orixe, posición, nacemento ou de calquera outra índole.

Nos dicionarios, a dignidade adoita presentarse como unha cualidade inherente a determinados modos de ser e comportarse, ou de conferirlle un status aos individuos polo lugar que ocupan na sociedade. Non obstante, chama a atención que, a pesar da longa traxectoria deste vocábulo na filosofía, na ciencia política ou na linguaxe coloquial, prevaleza a indefinición ou a ambigüidade coa que se usa e abusa del nas convencións e acordos internacionais, obviando as connotacións éticas e morais ás que nos compromete na vida cotiá. Sendo incuestionables as razóns que a amparan como fonte de todos os dereitos, a concreción da dignidade nosos quefaceres políticos, xurídicos ou cívicos está tinguida de claroscuros. Acaso, porque como lembra Josemi Valle (2016) no seu libro La capital del mundo es nosotros, un viaje multidisciplinar al lugar más poblado del planeta, a dignidade non pende das ramas dos árbores nin dorme nas profundidades do mar, non brota da terra nin cae do ceo, non se atopa en ningunha parte da natureza... sendo unha ficción creada pola perspicacia da intelixencia, á que tratamos como se fose un manto co que engalanamos a condición humana.

Sucede na educación, cando nos deseños curriculares das materias e nas prácticas pedagóxicas, nos proxectos educativos de centro, nos plans de convivencia ou nos regulamentos de réxime interior é unha expresión cun percorrido semántico menor. Con frecuencia vai ligada a actitudes e comportamentos persoais, cunha mención explícita á integridade e ao respecto entre iguais. Case nunca a iniciativas formativas que a contemplen como un principio ético-moral consubstancial á vida en sociedade. Lamentablemente, aínda sendo un ben intanxible e inmaterial que require ir das palabras aos feitos, para vivir —e morrer— con dignidade, educando e educándonos nela, presenta importantes eivas nas ensinanzas e aprendizaxes procuradas nas aulas, nas familias, na veciñanza, nos medios de comunicación social e nas redes tecidas cada día, sen fíos, na paradoxal realidade virtual.

Se a dignidade, como unha creación humana impulsada cunha estimable sensibilidade cívica, implica formar ás persoas para que pensen por si mesmas, contribuíndo ao libre desenvolvemento da nosa personalidade, debe ser convenientemente acollida e coidada. Nela habita a posibilidade de mirar o mundo con mais compaixón e benevolencia, para transformalo en congruencia co que Rutger Bregman, na súa obra Dignos de ser humanos, asocia a unha idea principal: a cooperación e o altruísmo, non a competitividade, son os motores evolutivos da humanidade. Ás veces, con acontecementos correntes, noutras estelares, diría Zweig. Cada 10 de decembro, desde 1948, temos a ocasión de celebrar un deles.

José Antonio Caride

 

(Publicado o 10 de decembro de 2024 en La Voz de Galicia)

 

 

Todas as educacións son sociais, ao igual que acontece coas políticas, as economías ou as ciencias. Debe lembrarse cando o «social» adxectiva expresións que están lonxe de acomodarse aos seus mais prezados significados, apropiándose das palabras nun proceso de colonización silente, en extremo eficiente, que deturpa todo o que toca, material e simbolicamente. Nada hai de inxenuo no que os tecedores das «redes» tecnolóxicas ocultan cando as reconverten en «sociais», atrapándonos no seu interior apelando á liberdade ou a comunicación sen barreiras, alentadas polos mercados dos valores bolsistas en detrimento dos que invocan os quefaceres cívicos e convivenciais. Como xa advertía tempo atrás Peter Berger, no seu libro Pirámides de sacrificio arredor da ética política e o cambio social, as palabras dos poderosos pesan mais que as dos débiles, que acaban describíndose a si mesmos coas acuñadas por aqueles: a medida que foron acrecentando o seu poderío militar, económico e político sobre o mundo, (im)puxeron os seus nomes aos demais, nunha especie de «bautismo negativo».

 Sabemos disto na educación cando algúns dos seus teóricos aceptan, sen reparos, as inconsistentes propostas do Banco Mundial, da OCDE ou da Unesco ao tipificala como «formal», «non formal» e «informal», baleirando de sentido a súa verdadeira razón de ser nas escolas, as familias e as sociedades. Xa é paradoxal que a pesar das persistentes informalidades —entre outras, as do fracaso escolar— que aniñan na mal chamada «educación formal», hai quen continúa empeñándose en argüír sobre as educacións que deixan de selo. A pedagoxía tamén se escribe con liñas tortas.

Non son cuestións menores cando os profesionais da «educación social» reivindican a súa entidade e identidade nas rúas, diante do Parlamento de Galicia e nas instancias administrativas da Dirección Xeral de Función Pública para que os responsables políticos cumpran o prometido: adaptar as cualificacións académicas ás categorías laborais ou combater o intrusismo, como sucede noutras comunidades autónomas e países da nosa contorna. Facelo pola dignidade, non só dos educadores e das educadoras sociais que se titulan nas universidades galegas, senón tamén dunha cidadanía que ten dereito a unha educación de calidade, equitativa e inclusiva, fornecedora de aprendizaxes ao longo de toda a vida (ODS4).

Aludimos a unha misión que as escolas, os servizos sociais, os centros cívicos e culturais, os concellos, etcétera, deben asumir con todas as súas consecuencias prácticas, en congruencia coa complexidade das realidades cotiáns e a necesidade de repensar a educación como un ben común mundial, demandando un novo contrato social: unha educación que require desenvolverse non só na e para a sociedade senón con ela, axudando a construír un futuro pacífico, xusto e sostible para todas as persoas, especialmente das que son vítimas da pobreza, a marxinación, a exclusión e a vulnerabilidade social.

Procuralo obriga a afastarse dos corporativismos que minoran os saberes compartidos, o traballo en equipo, os plans e programas da atención integral..., acrecentando a estima polas profesións que agrandan —educativa, cultural e socialmente— a condición humana. Un labor no que non sobra ninguén e nos precisamos todos.

José Antonio Caride

Publicado en La Voz de Galicia o 29 de novembro de 2024

O noso compañeiro Pablo Meira Cartea participará nun diálogo coa bióloga e escritora Teresa Franquesa Codinach, para presentar o libro Cambio climático y ecoansiedad , unha obra divulgativa que explora de maneira clara e comprensible a crise climática e as emocións asociadas para axudarnos a comprendelas e enfrontarnos a elas. O acto terá lugar o xoves 12 de decembro ás 19h no no Centro de Documentación Ambiental Domingo Quiroga, no Pazo de Lóngora (R/ Casares Quiroga, 29. Liáns - Oleiros)

Máis información nesta ligazón.

O compañeiro Xabier Riádigos Couso e a compañeira Aida Lorenzo Campos participaron no II Congreso Internacional de Estudos da Infancia coa comunicación "CON_LecerTeo: lectura cualitativa dun proxecto de investigación-acción coas infancias". O congreso desenvólveuse na Facultade de Ciencias da Educación da Universidade de Santiago de Compostela os días 6,7 e 8 de novembro.

Pódese acceder a mais información sobre o evento a través desta ligazón.